Hogy adjam el magam és amit alkottam?

 

 

A legfontosabb talán, hogy önérzetesen. Nem kivagyiság, és szélsőséges gőg, amit javaslok, hanem azt, hogy ne hunyászkodjon meg az ember, és ne adja fel önmagát, csak, hogy vevőre, azaz kiadóra találjon. A pökhendiség garancia a sikertelenséghez, ugyanakkor az önértékelés kisugárzik, és aki alacsonyra értékeli önmagát, a másikban is alacsony értékelést kelt. Tudatában kell lennünk, hogy értéket hoztunk létre, ha nem lennének írók,, akkor üres papírlapokat árulhatnának a boltokban, de azt is figyelembe kell vennünk, hogy a kiadók kevés kivételtől eltekintve még nem elég tőkeerősek, az olvasóközönség kiszámíthatatlan, ezért komoly anyagi kockázat egy kiadó számára egy addig ismeretlen szerző művébe pénzt, időt és energiát fektetni.

A kiadónak az anyagi veszteségen túlmenően erkölcsi kár is, ha az általa kiadott könyv a boltokban porosodik, és másfél év Csipkerózsika álom után 70% árengedménnyel messze az önköltségi ár alatt kopik el. Ezért a kiadó érdekeit, szempontjait is figyelembe kell venni, és kompromisszumokra is szükség van, melyek persze ne vezessenek a teljes megalkuváshoz.

Inkább naivitás, mint nagy önbizalom, amikor valaki felteszi a könyvét a netre, s valahol az oldalán megjegyzi, hogy kiadók jelentkezését várom. Nem szégyen "felkínálkozni", lehet ezt önérzetesen is tenni!

Azt az esetet, amikor az író saját pénzéből "adja ki" egy kiadó a művet, nem nevezném kiadói tevékenységnek, inkább nyomdaközvetítésnek. A kiadói munkában benne van az üzleti kockázatvállalás, az irodalomhoz értés, hogy fel tudja mérni, megérzi, hogy érték-e a mű, és lesz-e piaca, a szakmai tudás, hogy egy kéziratból olyan könyv lesz, amire öröm pillantani, és öröm kézbe venni.

A másik kulcsszó az igényesség. Inkább kevesebb kiadónak, de igényes, szép formában juttassuk el a kéziratot. A legprofibb, ha személyes prezentációra kérünk lehetőséget, esetleg egy számítógépes powerpoint prezentációt is készítünk, élőszóban érvelünk a könyv mellett, és igényes formában, kinyomatva és minimum lespirálozva adjuk át a kéziratot. Ha van címlaptervünk, vagy elképzelésünk, akkor azt nyomtassuk ki színesen, ne sajnáljuk rá a pénzt, minden üzletnél először invesztálni kell!

 

VISSZA TOVÁBB