PROFESSZOR
Az ateista
filozófia-professzor arról beszél a tanítványainak, mi a problémája a
tudománynak Istennel, a Mindenhatóval. Megkéri az egyik új diákját, hogy álljon
fel és a következő párbeszéd alakul ki:
Prof: Hiszel Istenben?
Diák: Teljes mértékben, uram.
Prof: Jó-e Isten?
Diák: Természetesen.
Prof: Mindenható-e
Isten?
Diák: Igen.
Prof: A bátyám rákban
halt meg, annak ellenére, hogy imádkozott Istenhez, hogy gyógyítsa meg.
Legtöbbünk törekedne arra, hogy segítsen másokon, akik betegek. De Isten nem
tette ezt meg. Hogyan lehetne akkor jó Isten? Hmm?
Diák: (a diák hallgat)
Prof: Erre nem tudsz
választ adni, ugye? Kezdjük elölről, fiatalember. Jó-e Isten?
Diák: Igen.
Prof: Jó-e Sátán?
Diák: Nem.
Prof: Honnan származik
Sátán?
Diák: Istentől?
Prof: Így van. Mondd meg
nekem, fiam, van-e bűn ebben a világban?
Diák: Igen.
Prof: A bűn mindenhol
jelen van, nemde?
Diák: Igen.
Prof: És Isten teremtett
mindent. Így van?
Diák: Igen.
Prof: Tehát ki
teremtette a bűnt?
Diák: (a diák nem válaszol)
Prof: Vannak-e
betegségek? Erkölcstelenség? Gyűlölet? Csúfság? Mindezen szörnyű dolgok léteznek
ebben a világban, ugye?
Diák: Igen, uram.
Prof: Tehát, ki
teremtette mindezeket?
Diák: (a diák nem felel)
Prof: A tudomány
állítása szerint 5 érzékünk van, melyekkel felfogjuk és megfigyeljük a dolgokat
magunk körül. Mondd meg nekem, fiam! Láttad-e már valaha Istent?
Diák: Nem, uram.
Prof: Mondd meg nekünk,
hallottad-e már valaha a te Istenedet?
Diák: Nem, uram.
Prof: Érezted-e már
valaha a te Istenedet, megízlelted-e a te Istenedet, vagy érezted-e már a te
Istened illatát? Különben is, volt-e már valamilyen kézzelfogható tapasztalatod
Istenről?
Diák: Nem, uram, attól tartok nem.
Prof: És mégis hiszel
benne?
Diák: Igen.
Prof: A tapasztalati,
igazolható, bemutatható bizonyítékok alapján a tudomány kijelenti, hogy a te
ISTENED nem létezik. Na erre mit mondasz, fiam?
Diák: Semmit. Nekem csak a hitem van.
Prof: Igen. A hit.
Pontosan ezzel van problémája a tudománynak.
Diák: Professzor, létezik-e a hő?
Prof: Igen.
Diák: És létezik-e a hideg?
Prof: Igen.
Diák: Nem, uram. Nem létezik.
(Az események ezen fordulatára az előadóterem elcsendesedik.)
Diák: Uram, lehet sok hőnk, még több hőnk, túlhevíthetünk valamit, vagy még
annál is jobban felhevíthetjük, lehet fehér hőnk, kevés hőnk, vagy semennyi
hőnk. De nem lesz semmink, amit hidegnek hívnak. 458 fokkal tudunk nulla alá
menni, ami a hő nélküli állapotot jelenti, de annál lejjebb nem mehetünk. A
hideg nem létezik. A hideg szót a hő nélküli állapot jellemzésére használjuk. A
hideget nem tudjuk lemérni. A hő: energia. A hideg nem AZ ellentéte a hőnek,
uram, hanem a hiánya.
(Az előadóteremben ekkor már egy gombostű leejtését is meg lehetne hallani.)
Diák: És mi van a sötétséggel, Professzor? Létezik-e a sötétség?
Prof: Igen. Hogyan
beszélhetnénk AZ éjszakáról, ha nem lenne sötétség?
Diák: Ismét téved, uram. A sötétség valaminek a hiányát jelzi. Lehet kis
fényünk, normális fényünk, nagy erejű fényünk, villanó fényünk, de ha sokáig
nincs fény, akkor nincs semmi, S azt hívjuk sötétségnek, így van? De a
valóságban a sötétség nem létezik. Ha létezne, még sötétebbé tudnánk tenni a
sötétséget, nemde?
Prof: Tehát, mire akarsz
rámutatni mindezzel, fiatalember?
Diák: Uram, azt akarom ezzel mondani, hogy a filozófiai eszmefuttatása hibás.
Prof: Hibás? Meg tudod
magyarázni, miért?
Diák: Uram, ön a kettősségek talaján mozog. Azzal érvel, hogy van AZ élet, utána
pedig a halál, van egy jó Isten és egy rossz Isten. Az Istenről alkotott
felfogást végesnek tekinti, mérhető dolognak. Uram, a tudomány még egy
gondolatot sem tud megmagyarázni. Elektromosságot és mágnesességet használ, de
sohasem látta egyiket sem, arról nem is szólva, hogy bármelyiket megértette
volna. Ha a halált AZ élet ellentéteként vizsgáljuk, akkor tudatlanok vagyunk
arról a tényről, hogy a halál nem létezhet különálló dologként. A halál nem az
élet ellentéte: csak annak hiánya.
Diák: Most mondja meg nekem, professzor: azt tanítja a diákjainak, hogy
majmoktól származnak?
Prof: Ha a természetes evolúciós folyamatra célzol, akkor természetesen igen.
Diák: Látta-e már valaha AZ evolúciót a saját szemével, uram?
(A professzor mosolyogva megrázza a fejét, kezdi látni, MI lesz a vita
kimenetele.)
Diák: Mivel eddig még senki sem látta AZ evolúciós-folyamatot végbemenni, sőt
azt sem tudja bizonyítani, hogy ez egy folyamatos történés, azt jelentené
mindez, hogy ön a saját véleményét tanítja, professzor? Akkor ön nem is tudós,
hanem prédikátor?
(Nagy zajongás támad az osztályban.)
Diák: Van-e valaki az osztályban, aki látta már valaha a professzor agyát?
(Az osztály nevetésben tör ki).
Diák: Van-e itt valaki, aki hallotta már a Professzor agyát, érezte,
megérintette azt, vagy érezte az illatát?.... Úgy tűnik, senki nem tette. Tehát,
a tapasztalati, állandó, kimutatható bizonyítékok megalapozott szabályai szerint
a tudomány kimondja, hogy önnek nincs agya, uram. Ne vegye tiszteletlenségnek,
uram, de hogyan adhatnunk így bármilyen hitelt az előadásainak? (A teremben síri
csend. A professzor a diákot nézi, arca kifürkészhetetlen.)
Prof: Azt hiszem, hit
alapján kell elfogadnod, fiam.
Diák: Erről van szó, uram! Ember és Isten között a HIT a kapcsolat. És ez
mindennek a mozgatója és éltetője.
A diák..... Albert Einstein volt.
![]() |
![]() |